RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
KRÓLOWEJ POLSKI w CZERNICY
__________________________________________________________________________________________________________________

Artykuły archiwalne Znaku Pokoju  -  058/2004  /  czerwiec - lipiec - sierpień

 
 

Kliknij w miniaturę okładki, aby przejść do dużego formatu


Spis streści:

- Nasze dzieci

- Czego wam życzyć
- Życzenia dla taty
- Prawdziwa historia
- Prawdziwa historia

- Boże Ciało
- Trasa Bożego Ciała
- Bierzmowanie
- Szansa dla byłego górnika
- By ziemia pozostała piękna i zasobna
- I ty możesz zostać szczęściarzem
- Pokochajmy Europę, by wypiękniała jednością

 

 

Nasze dzieci

Czy twoje dziecko jest szczęśliwe? Rodzice zazwyczaj kochają swoje dzieci. Jednak nie wszystkie dzieci czują się kochane i akceptowane przez swoich rodziców. Dziecko kochane może w pełni rozwijać swoje możliwości. Podstawowe potrzeby dziecka, które mogą mu zapewnić rodzice to potrzeba bezpieczeństwa, uznania i szacunku, samorealizacji, poznania i miłości. Każdy z nas próbując jakoś te potrzeby uporządkować na pierwszym miejscu postawiłby potrzebę miłości i byłby w błędzie. Na pierwszym miejscu są potrzeby biologiczne. Ważne jest by dziecko było syte, ubrane. Dopiero potem są potrzeby dla niektórych z nas na pewno ważniejsze. Dziecko musi czuć się kochane, akceptowane i bezpieczne. Są różne sposoby okazywania dzieciom miłości i troski: zaakceptuj dziecko jakie jest, okazuj mu swój szacunek i miłość, poświęcaj mu swój czas i uwagę, stwórz dziecku możliwości wyboru, bądź szczery w wyrażaniu własnych uczuć, świętuj razem z nim jego sukcesy, uważnie wsłuchuj się w to co przeżywa, łącznie z bólem i złością, dostrzegaj gdy robi coś dobrze, nagradzaj wysiłek zmierzający do osiągnięcia jakiegoś celu, a nie tylko same osiągnięcia. Każde dziecko jest wyjątkowym człowiekiem. Ileż razy w chwili zdenerwowania mówimy słowa, których potem żałujemy. Dziecku one głęboko zapadają w pamięci. Przykre słowa sprawiają ból i cierpienie. Sprawiają, że dziecko czuje się niepotrzebne, niechciane, niekochane. Kiedy mamy problemy w małżeństwie, w pracy bardzo często odbija się to na dziecku. Pamiętajmy, że stosunki z naszego rodzinnego domu wpływają na dalsze życie dziecka. My, jako rodzice siejemy "ziarna". Niech będą to ziarna miłości, szacunku dla drugiego człowieka. Niech nie będą to ziarna strachu, braku pewności siebie, niskiej samooceny lub poczucia winy. To, jakie będzie nasze dziecko gdy dorośnie, zależy w dużej mierze od nas - rodziców. To my musimy zapewnić takie warunki życia i nauki, by wyrosło na wspaniałego, pełnowartościowego dorosłego człowieka. Cieszmy się teraz wraz z dzieckiem z jego małych sukcesów, aż nadejdą te duże. To nieprawda, że dzieci i ryby głosu nie mają. Wsłuchujmy się w jego potrzeby i nie bagatelizujmy jego problemów. Nie musimy wszystkich jego kłopotów rozwiązywać za nie, ale pomagajmy im podejmować ich własne decyzje. Nie szkodzi, że czasem pobłądzą. Będą to ich własne błędy, na których naprawdę można wiele się nauczyć. Zadaniem rodziców jest traktowanie dziecka tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Dziecko doceniane, akceptowane to dziecko szczęśliwe.

Kochane dzieci w dniu waszego święta życzę Wam, abyście nigdy nie czuli się niekochani i nieszczęśliwi. Pamiętajcie też, że nikt nie jest doskonały, wybaczajcie rodzicom drobne potknięcia tak jak oni wybaczają Wam.

Grażyna Gunia

do spisu treści
 


 

Czego wam życzyć?

Czego życzyć dzieciom w DNIU DZIECKA?
Czarnych kotów na białych przypieckach.
Burych kotów a może i białych ...
Byle były.
l byle mruczały.
Życzę także wam niskich okien
Ze słonecznym, zielonym widokiem.
A nad oknem - gałęzi kasztana,
Żeby kos mógł gdzie śpiewać od rana.
Życzę rzeki i piasku przy rzece,
Na wspaniałe, piaskowe fortece,
l poziomek w leśnych kotlinach,
Drzew, na które dobrze się wspinać.
Życzę także wam koca, nie - koca,
Który sny wam przynosi po nocach.
Taki koc spełnia wszystkie życzenia:
To się w okręt, to w wyspę przemierzenia ...
Bywa też latającym dywanem,
By się znowu stać kocem nad ranem.
l co jeszcze?
Już chyba niewiele:
Śmiechu w domu.
l losów w niedzielę.
l przyjaciół najlepszych na świecie.
l wszystkiego, wszystkiego, co chcecie.

Maria Terlikowska

do spisu treści
 


 

Życzenia dla taty

Gdybym ja mogła tak, jak pragnę szczerze,
Samo bym szczęście niosła Ci w ofierze,
Róże bym, Tato, słała Ci pod nogi
l wszystkie ciernie sprzątnęła z Twej drogi.
Lecz nie mam władzy, by ściągnąć na Ciebie
Blaski słoneczne, jaśniejące na niebie.
Ani z Twej drogi nie usunę cierni
I tylko kochać mogę cię najwierniej,
I być Ci, Tatku, pociechą, osłodą,
I służyć chętnie całą siłą młodą.
Więc dziś życzenia w jednym zamknę słowie:
Niech Ci Bóg, Tato, da siły i zdrowie!

do spisu treści
 


 

Prawdziwa historia

Mamo - "Słońce ty moje" - dziękuję za wszystko.
Leszek

Przybiegł zdyszany, zmoknięty z przedszkola do domu. Przywitał babcię, która myła okna. Mama akurat wybierała się do sąsiadki po firany. "Mamo ja ci przyniosę firany, tam tak pada, a ja już jestem mokry" - prosił Leszek mamę. Zabrał worek foliowy, założył go na głowę i wybiegł. Babcia Leszka widząc to ostrzegła żeby uważał na auta. Nie dokończyła tego ostrzeżenia, samochód z całą siłą uderzył biegnącego Leszka. Na oczach babci wydarzył się ten wypadek. Uderzenie było tak silne, że Leszek przeleciał kilkanaście metrów, uderzył głową o krawężnik. "Lenko, Leszka przejechało, Leszek zabity!" - woła zrozpaczona babcia do córki. Tragedia, pogotowie w dodatku pomyliło drogę i pojechało w kierunku Raciborza. Leszek cały siny nie oddychał. Samochodem osobowym dowieziono go do szpitala. Na izbie przyjęć udało się lekarzom wznowić pracę serca. Przytomności Leszek nie odzyskał. Lekarze nie dawali nadziei, że Leszek odzyska przytomności i będzie żył. Tą tragedią żyliśmy wszyscy. Życie Leszka było w rękach Boga. Codziennie w czernickim kościele modlono się o życie Leszka. Mijały dni, tygodnie, Wigilia Leszek był nieprzytomny. Matka Leszka nie dopuszczała myśli, że Leszek może się nie obudzić, wierzyła, że Bóg wysłucha modlitw, Leszek otworzy oczy i będzie żył. Codziennie czuwała przy jego łóżku wpatrzona w jego oczy i ręce. Zwyciężyła wiara. Po 52 dniach Leszek odzyskał przytomność. Ta wieść dotarła do wszystkich jak błyskawica. Uwierzyliśmy, że zawsze trzeba mieć nadziej ę, że ktoś czuwa nad naszym losem.

Teraz lekarze mogli podjąć się leczenia urazów z wypadku. Leszek miał złamaną nogę, sparaliżowane ręce, upadając głowę na mózgu pojawił Mu się duży obrzęk. Nie potrafił mówić. Zapomniał wszystko. Mamo - tego słowa po raz drugi uczył się mówić.
Po kilku tygodniach przebywania w szpitalu matka Leszka zauważyła, że Leszek nie widzi. "Może lekarze nie chcieli powiedzieć, że uraz mózgu spowodował to kalectwo i że Leszek nigdy nie będzie widział, nie chcieli mnie martwić" - przypuszcza matka Leszka. Sparaliżowane ręce przez rehabilitację udało się wyleczyć, złamana noga szybko się zrosła. Leszek wrócił do domu. Przywrócić wzrok Leszkowi to była najważniejsza sprawa rodziców Leszka. Rok leczony był u prof. Gierkowej w Katowicach. Badany u najlepszego specjalisty w Lublinie. W Centrum Zdrowia Dziecka stwierdzono, że obrzęk mózgu nie może być operowany. Leczył się u terapeuty Nowaka w Podkowie Leśnej. Nie udało się Leszkowi przywrócić wzroku.
Wzruszający był dzień Pierwszej Komunii Świętej. Leszek na biało ubrany z mamą i tatą odważnie i pewnie podążał wokół ołtarza. Ksiądz Kapołka w trzy miesiące przygotował Leszka do przyjęcia tego Sakramentu.

Teraz nauka Leszka Józefowskiego była najważniejsza. Wysłany został do Krakowa, uczył się tam trzy lata. 7 lat w Laskach pod Warszawą przebywał gdzie ukończył szkołę zawodową. Przez kilka lat chałupniczo wykonywał różne przedmioty. Teraz jest w domu, nie ma pracy, tylko rentę. Leszek świat widzi jak przez gęstą mgłę, widzi cienie ludzi, nie widzi twarzy, nikogo nie poznaje swymi szeroko otwartymi oczami. Chodzi bez laski, zawsze uśmiechnięty, po głosie poznaje sąsiadów, kolegów. Przemierza niebezpieczne ulice Czernicy, zna każdy kamień, każde niebezpieczne miejsce. Jednak najpewniej czuje się jak w pobliżu jest matka, z nią wybiera się najdalej. Na pewno spotkaliście ich nie jeden raz idących razem albo samego Leszka, pozdrówcie Go. Wystarczy "Cześć Leszek!". Choć będzie widział tylko Twój cień, nawiąże z Tobą rozmowę taką, jakby znał Cię od lat, a Twój głos już na zawsze zapamięta i rozpozna.

Z okazji święta Dnia Matki pani Helenie podziękowanie za tak wielkie poświecenie w walce o życie Leszka, Jego wychowanie życzymy dużo zdrowia, szczęścia. Bądź dla Leszka jeszcze przez wiele lat przewodnikiem. Drogowskazem, Słońcem. Zaś Leszkowi, żeby spotkał Kogoś w życiu, by mógł Mu wyznać tak swojej mamie "Słońce Ty moje ".

Józef Pawełek

do spisu treści
 


 

Boże Ciało

Tyle dziś słońca ponad nami,
Rumiany świat się ze snu budzi,
Rozkwitniętymi ulicami,
Tonie i śmieje się do ludzi.

Dziewczęta polnych kwiatów narwą,
Baldachim nieba je okryje,
Zakwitną razem białą barwą
Sukienki, serca i lilije.

Procesje pójdą i przystaną
Na umajonym każdym rogu.
W takie dziecinne, dobra rano
Wesoło będzie Panu Bogu.

Kazimierz Wierzyński

do spisu treści
 


 

Trasa Bożego Ciała

W tym roku procesją Bożego Ciała przejdziemy ulicą Podleśną. Ołtarze będą zbudowane w następujących miejscach:
1. na kaplicy (obok państwa Bluszcz)
2. u państwa Pielczyk
3. u państwa Kolarczyk
4. u państwa Grzybek

Zakończenie procesji, błogosławieństwo końcowe i rozwiązanie obok krzyża na skrzyżowaniu ulic Powstańców i Granicznej.

Serdecznie proszę wszystkich sąsiadów o pomoc przy budowie ołtarzy, zaś wszystkich mieszkających na trasie procesji o udekorowanie okien. Już teraz wyrażam moją wdzięczność rodzinom, które podjęły się trudu budowania ołtarzy.

ks. proboszcz

do spisu treści
 


 

Bierzmowanie

W piątek, 14 maja przybył do naszej parafii ks. Biskup Gerard Bernacki, aby dokonać bierzmowania młodzieży z III klasy gimnazjum. Bierzmowanie nazywane też sakramentem dojrzałości chrześcijańskiej, jest znakiem wtajemniczenia chrześcijańskiego, ponieważ stanowi dokończenie chrztu św., który udzielany jest dzieciom w wieku niemowlęcym. Te dwa sakramenty wprowadzają nas na drogę wiary w Chrystusa Zmartwychwstałego.


Przygotowaniem do sakramentu bierzmowania jest katecheza w ramach nauki w gimnazjum, comiesięczne spotkanie na mszy św. młodzieżowej, regularna, comiesięczna spowiedź święta, oraz spotkania formacyjne, odbywające się w ostatnim roku przygotowania (III klasa gimnazjum) zawsze po mszy młodzieżowej.


Oto nazwiska tych, którzy przez Kościół zostali uznani godnymi przyjęcia darów Ducha Świętego w sakramencie bierzmowania:

1. Badura Monika
2. Basztoń Aleksandra
3. Błaszczok Patrycja
4. Boczek Donata
5. Cieślok Rafał
6. Donga Grzegorz
7. Fojcik Dawid
8. Fojcik Martyna
9. Forajter Zbigniew
10. Garbas Dominika
11. Hałacz Zuzanna
12. Jonderko Aneta
13. Josefowska Daria
14. Jureczko Robert
15. Kaca Barbara
16. Konsek Marcin
17. Kopiec Andrzej
18. Kotarska Ewa
19. Krawczyk Bartosz
20. Krawczyk Dorota
21. Łata Łukasz
22. Ławicki Rafał
23. Morgała Sylwia
24. Nowak Natalia
25. Porwoł Marcin
26. Przybyła Piotr
27. Radzik Żaneta
28. Rasek Aleksandra
29. Salamon Dagmara
30. Siodmok Karolina
31. Stanienda Katarzyna
32. Szefczyk Aurelia
33. Tulec Adam
34. Wieczorek Marcin
35. Zawisz Rafał

Przystąpiła również młodzież z innych parafii:
1. Frącz Grzegorz
2. Michalik Marcin
3. Myszkier Daniel

Bierzmowanej młodzieży życzymy, aby zawsze pozostała wierna przyrzeczeniom składanym Bogu, a Duch Święty niech zawsze ją prowadzi i napełnia swoimi darami.

ks. Proboszcz

do spisu treści
 


 

Szansa dla byłego górnika

Zatrudniając byłych pracowników powierzchni kopalń można sporo skorzystać. Pracownicy Górniczej Agencji Pracy skontaktowali się w ciągu ostatnich miesięcy z ponad 220 przedstawicielami śląskich i małopolskich firm, czego efektem jest deklaracja zatrudnienia dla ponad 800 osób, które do tej pory pracowały na powierzchni w kopalniach węgla kamiennego. Pomimo sporego bezrobocia, pracodawcy są zainteresowani pracownikami odchodzącymi z powierzchni kopalń. To się po prostu opłaca. Obowiązująca do 2006 roku "Ustawa o Restrukturyzacji Węgla Kamiennego w latach 2003 - 2006 daje im wiele korzyści.

I. Refinansowanie kosztów wynagrodzenia pracownika.
Podmiotem uprawnionym do jego skorzystania są pracodawcy spoza górnictwa, którzy zatrudniają byłego pracownika powierzchni kopalń, z którym rozwiązano stosunek pracy na wniosek pracownika:
- z powodu likwidacji stanowiska pracy lub po skorzystaniu przez niego ze stypendium na przekwalifikowanie, a pracownikowi temu będzie brakowało nie więcej niż trzy lata do uzyskania uprawnień emerytalnych.

Warunki refinansowania:
* Refinansowanie przysługuje za każdy miesiąc zatrudnienia pracownika od pierwszego miesiąca jego pracy.
* Refinansowaniu podlega 100% miesięcznego wynagrodzenia wraz z należnymi od wynagrodzenia składkami, jednak nie wyższe niż 75% wynagrodzenia (uzyskiwanego w KWK) łącznie z należnymi składkami, obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, otrzymywanego przez byłego pracownika powierzchni przed dniem rozwiązania z nim stosunku pracy.
* Refinansowanie wynagrodzenia przysługuje przez okres 18 miesięcy od dnia zatrudnienia, pod warunkiem, że zatrudnienie nastąpi przed 30 czerwca 2005 roku.
* W przypadku zatrudnienia pracownika z powierzchni po 30 czerwca 2005 okres refinansowania skróci się proporcjonalnie i będzie trwał do 31 grudnia 2006 roku.

Zobowiązania
* Warunkiem koniecznym do ubiegania się o refinansowanie jest nie zaleganie w dniu składania wniosku z tytułu należności składek za ubezpieczenie społeczne oraz fundusze celowe
* Zatrudnienie pracownika powierzchni do dnia uzyskania przez niego uprawnień emerytalnych
* W przypadku, gdy pracodawca rozwiąże stosunek pracy przed dniem uzyskania przez pracownika uprawnień emerytalnych lub zaprzestanie uiszczać należne składki odpowiednio:
1. W okresie refinansowania - wstrzymuje się refinansowanie, a otrzymane środki należy zwrócić
2. Po okresie refundacji - otrzymane środki pracodawca jest zobowiązany zwrócić.


II. Refinansowanie kosztów wynagrodzenia pracownika
Podmiot uprawniony - pracodawca spoza górnictwa, który zatrudni na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze czasu pracy, przez okres co najmniej 24 miesięcy byłego pracownika powierzchni, z którym rozwiązano stosunek pracy na wniosek pracownika:
- z powodu likwidacji stanowiska pracy lub skorzystania przez niego ze stypendium na przekwalifikowanie, a pracownikowi będzie brakowało więcej niż 3 lata do uzyskania uprawnień emerytalnych.

Warunki refinansowania:
- refinansowanie przysługuje za każdy miesiąc zatrudnienia pracownika od pierwszego miesiąca jego pracy,
- refinansowaniu podlega 100% miesięcznego wynagrodzenia wraz z należnymi od wynagrodzenia składkami, jednak nie wyższe niż 75% wynagrodzenia (uzyskiwanego w KWK) łącznie z należnymi składkami, obliczonego jak wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, otrzymywanego przez byłego pracownika przed dniem rozwiązania z nim stosunku pracy,
- refinansowane wynagrodzenie przysługuje przez okres 12 miesięcy od dnia zatrudnienia pod warunkiem, że zatrudnienie nastąpiło przed 12 stycznia 2006 roku.

Zobowiązania:
- warunkiem koniecznym do ubiegania się o refinansowanie jest nie zaleganie w dniu składania wniosku z tytułu należności składek na ubezpieczenie społeczne oraz fundusze celowe,
- nie można rozwiązać umowy przed upływem 24 miesięcy
- nie można zaprzestać uiszczać należnych składek odpowiednio:
1 - w okresie refinansowania - wstrzymuje się refinansowanie, a otrzymane środki należy zwrócić
2 - po okresie refundacji - otrzymane środki pracodawca jest zobowiązany zwrócić.

Zwrot kosztów poniesionych na utworzenie nowego miejsca pracy:
Podmiot uprawniony - pracodawca spoza górnictwa, który w związku z zatrudnieniem byłego pracownika powierzchni otrzymuje refundacje.

Warunki:
- pracodawca może się ubiegać o zwrot kosztów poniesionych na zakup środków trwałych w związku z utworzeniem nowego miejsca pracy w wys. do 20 tysięcy złotych,
- zwrot ww. kosztów dokonuje przedsiębiorstwo górnicze na wniosek pracodawcy. Wniosek powinien zawierać: oznaczenie pracodawcy, imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy, opis nowo utworzonego miejsca pracy wraz z kosztorysem.

Refinansowanie kosztów szkolenia
Podmiot uprawniony - pracodawca spoza górnictwa zatrudniający byłego pracownika powierzchni, który w okresie do trzech miesięcy zatrudnienia skorzysta z bezpłatnego szkolenia - "kontraktu na przekwalifikowanie", a wcześniej nie skorzystał ze stypendium na przekwalifikowanie.

Warunki refinansowania
- pracodawca może udzielić zgodę na korzystanie ze szkolenia zatrudnionemu byłemu pracownikowi powierzchni,
- pracodawcy spoza górnictwa przysługuje zwrot kosztów jednorazowego szkolenia, z którego będzie korzystał zatrudniony były pracownik powierzchni,
- pracodawcy przysługuje refinansowanie wypłacanego wynagrodzenia pracownikowi korzystającemu ze szkolenia,
- refinansowaniu podlega 100% miesięcznego wynagrodzenia wraz z należnymi od wynagrodzenia składkami jednak nie wyższe niż 75% wynagrodzenia (uzyskiwanego w KWK) łącznie z należnymi składkami, obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, otrzymywanego przez byłego pracownika powierzchni przed dniem rozwiązania z nim stosunku pracy.

Zobowiązania
- pracodawca jest zobowiązany do zwolnienia ze świadczenia pracy pracownika korzystającego ze szkolenia i wypłacania mu za ten okres wynagrodzenia zgodnie z umową o pracę.

W Górniczej Agencji Pracy działa zespół zajmujący się kontaktem z pracodawcami. Jedenastu specjalistów działa na terenie całego woj. Śląskiego. Ich zadaniem jest pozyskiwanie nowych miejsc pracy. Od nich można się dowiedzieć wszystkich szczegółowych informacji dotyczących możliwości zatrudnienia ludzi odchodzących z górnictwa. W sieci 30 biur GAP działa 11 punktów konsultacyjnych, dysponujących aktualnymi informacjami. O możliwościach i korzyściach związanych z zatrudnianiem byłych pracowników kopalń dowiedzieć się też można odwiedzając stronę internetową www.gap.org.pl. Na bieżąco pracownicy GAP prowadzą monitoring lokalnego rynku pracy, są w stałym kontakcie z przedstawicielami urzędów miast, urzędów pracy, lokalnymi agencjami rozwoju, organizacjami pozarządowymi, przedstawicielami stref aktywności gospodarczej i wszystkimi innymi jednostkami, które mają wpływ na tworzenie, kształtowanie się i rozwój rynku pracy. Poszukiwane są też coraz to nowe możliwości pomocy pracodawcom w tworzeniu nowych miejsc pracy. Najnowszym pomysłem jest program pod nazwą "Szybki Start", gdzie przez okres trzech miesięcy pracownik jest szkolony odpowiednio pod potrzeby przyszłego stanowiska pracy. Podczas szkolenia trwa stały kontakt pracownika z pracodawcą. Całkowity koszt szkolenia jest refinansowany. Program jest pomysłem amerykańskim, lecz dokładnie sprawdzonym w kilku krajach.

ADRESY GÓRNICZYCH AGENCJI PRACY

KWK Zofiówka
44-330 Jastrzębie Zdrój, ul. Rybnicka 6
032 756 58 18

KWK Rydułtowy
44-280 Rydułtowy, ul. Leona 2
032 729 43 52

KWK Chwałowice
44-270 Niedobczyce, ul. Rymera 4
032 739 81 81

do spisu treści
 


 

By ziemia pozostała piękna i zasobna

22 kwietnia 2004 roku obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. Z tej też okazji w Szkole Podstawowej w Czernicy odbył się uroczysty apel pt: "Królewna Śmieszka i Ekoludki" przygotowany przez uczniów klasy IVa i ich wychowawczynię. Na apelu również zostały nagrodzone osoby, które aktywnie brały udział w zbiórce surowców wtórnych, takich jak: puszki, makulatura i zużyte baterie.

Laureatem w zbiórce makulatury został Sebastian Mrozek z klasy V b, który zebrał 160 kg. Drugie miejsce należy do Arkadiusza Brachmana z klasy II, który zebrał 71 kg makulatury, trzecie miejsce zajął Piotr Chmielewski z klasy VI b, który zebrał 70 kg makulatury.

W zbiórce puszek pierwsze miejsce zajęła Aleksandra Lukoszek z klasy III b, która zebrała 1127 puszek. Drugie miejsce zajął Grzegorz Badura z klasy III b, który zebrał 929 puszek, natomiast trzecie miejsce należy do Beaty Potyka z klasy VI a z 747 puszkami.

W zbiórce baterii pierwsze miejsce zajęła Michalina Kowalewska z klasy VI b, która zebrała 296 baterii. Drugie miejsce zajął Sebastian Mrozek z klasy V b z 115 bateriami, zaś trzecie miejsce zajął Przemysław Warło z klasy I, który zebrał 114 szt. baterii. Nagrodzeni zostali nie tylko uczniowie, którzy zajęli trzy pierwsze miejsca w poszczególnych "kategoriach", ale również Ci wszyscy, którzy zebrali powyżej 60 sztuk baterii, co najmniej 50 kg makulatury oraz powyżej 300 sztuk puszek.

Niełatwym zadaniem było zebranie tak dużej ilości surowców wtórnych. Wymagało to niejednokrotnie pomocy ze strony rodziców, dziadków czy innych członków rodziny. Za ich pomoc w zbiórce serdecznie dziękuję. Chciałabym także podziękować wszystkim uczniom, którzy zaangażowali się w zbiórkę surowców wtórnych, niezależnie od ilości zebranych surowców i zajętego miejsca. Każda, nawet niewielka ilość zebranych baterii czy puszek, bądź makulatury sprawia, że nasze środowisko jest bardziej czyste i mniej skażone.

Chciałabym również podziękować uczennicom, które brały udział w Gminnym Konkursie Ekologicznym zorganizowanym w Gaszowicach. Były to: Wanda Walasik, Hanna Brzezinka, Magdalena Brzezinka, Beata Potyka i Marzena Gorgoń. W Gminnym Konkursie Plastycznym o tematyce ekologicznej pt: "Ogród moich marzeń" pierwsze miejsce zajęła Magdalena Brzezinka, a prace pozostałych uczniów: Magdaleny Tytko i Tomasza Kolonko zostały wyróżnione. Wyróżnienie i nagrodę książkową zdobyła także Aneta Papierok, która wzięła udział w konkursie ekologiczno - plastycznym pt: "Ocalić od zapomnienia" organizowanym przez Miejski Ośrodek Kultury w Czerwionce.

Po rozdaniu nagród i zakończeniu apelu cała szkoła wzięła udział w akcji: "Sprzątanie Świata". Uczniowie zaopatrzeni w worki i rękawiczki wyruszyli na "podbój" śmieci, dzięki czemu zrobiło się czyściej wokół nas. Mamy nadzieję, że nie tylko w Dniu Ziemi, lecz zawsze, każdego dnia, dorośli będą brać przykład z naj młodszych i będą dbać o swoje otoczenie. Ten "ekologiczny dzień" zakończony został "ekologiczną dyskoteką", w której wzięli udział uczniowie klas starszych. Warunkiem wstępu na dyskotekę było przyniesienie pięciu aluminiowych puszek. Dyskoteka była udana, a uczniowie już myślą o następnej.
Podsumowując powyższą relację pamiętajmy o tym, że świat przyrody i świat człowieka są tym samym światem. Nie żyjemy ani ponad przyrodą, ani obok niej. Jesteśmy jej cząstką.

Ilona Paluch

do spisu treści
 


 

I ty możesz zostać szczęściarzem

Fragmenty "Małego poradnika dla zakłopotanych i nie tylko" H.T. Płatka w IX odcinkach
I Ty możesz zostać szczęściarzem!

(Jak pokonywać swoje problemy, poprawić sytuację życiową, odnieść sukces i zostać szczęściarzem)
MOTTO: Jak będzie wyglądało moje życie zależy ode mnie.
Stres burzy czy buduje?


W tych rozważaniach warto wspomnieć, iż zjawisko takie jak stres, jest naturalne i niezbędne do normalnego funkcjonowania. Może jednak stać się szkodliwy, gdy będzie jego nadmiar i zbyt długo będzie trwał. Towarzyszące mu napięcie nerwowe może doprowadzić do wyczerpania sił organizmu i kompletnej destrukcji w aktywnym działaniu. W zasadzie, na co dzień, sami jesteśmy kreatorami sytuacji stresogennych. Posłużę się prostym przykładem - gdy wychodzę do pracy w dobrym nastroju, pełen radości i zadowolenia, to otoczenie odpłaca mi przyjazną atmosferą. Natomiast, gdy idę w podłym nastroju, po jakiejś trudnej dyskusji, z bólem głowy, wszyscy wydają mi się niegrzeczni. Musimy uważać jakie sami wysyłamy sygnały, bo one jak bumerang będą wracały do nas. Częsta zmienność nastrojów jest też sytuacja stresogenną i czym szybsze zmiany nastrojów, tym prędzej stajemy się niezdolni do czegokolwiek. W związku z tym musimy panować nad emocjami i starać się zachowywać umiar w ocenie siebie i otoczenia. Wszystkie niedogodności traktować z dystansem, a naszych bliźnich życzliwie i ze zrozumieniem. Gdy tak będziemy postępować, unikniemy tych złych, niepotrzebnych stresów, burzących i przeszkadzających w działaniu.
Stres może być przyjacielem, może dodawać siły, mobilizować do działania, albo może być wrogiem, może burzyć, odbierać radość życia i wolę walki. W wypadku, gdy napięcia działają na nas szkodliwie, należy bezwzględnie się zmienić, czy nam się to podoba, czy nie.

Nie lekceważ sytuacji stresowych
Na co dzień sami jesteśmy kreatorami sytuacji stresogennych
Panuj nad emocjami - często zmienność nastrojów jest sytuacją stresogenną
Stres może być przyjacielem, może dodawać siły, mobilizować ale może być wrogiem,
Może burzyć, odbierać radość życia.

Ułóż własny program działania
- Przestrzegaj w realizacji główne założenia
Aby osiągnąć skutecznie założone cele, proponuję Ci, abyś ułożył sobie własny program w oparciu o moje wskazówki. Przestrzegaj go, nie ustępuj, bądź uparty w realizacji. Codziennie czytaj sobie postanowienia, aby jak najwięcej zapamiętać i czerpać na bieżąco natchnienie do pracy.
We własnym programie uwzględnij swój talent i przystosuj go do własnej psychiki i warunków w jakich funkcjonujesz. Osobiście sugeruję Ci na początek, abyś uwzględnił następujące moje propozycje (możesz je rozbudować, poprzestawiać, uzupełnić, przystosować do własnych predyspozycji i potrzeb):

NASTAW SIĘ DO SŁUŻENIA INNYM LUDZIOM
Wybierz rodzaj, rodzaje działalności, ustal sobie dziedzinę, dziedziny
Poznaj dokładnie ludzi
Rozwijaj formy współpracy i służenia ludziom
Pomagaj najbliższym jak najlepiej potrafisz
Staraj się, aby Twoje usługi zostały zaakceptowane przez jednostki i grupy społeczne

ROZSZERZAJ I UDOSKONALAJ SWOJE USŁUGI
Modyfikuj, przyspieszaj, zwiększaj zakres, ucz się nowych rodzajów usług (w szkole, pracy lub prowadzonych interesach, w gospodarstwie lub środowisku) Staraj się aby Twoi najbliżsi, wspólnicy, przełożeni, podwładni, grupy kontaktu byli usatysfakcjonowani i bardziej zadowoleni Twoimi możliwościami dodatkowych usług (wynotuj co zrobisz konkretnie, aby rozszerzyć swoje usługi, ale tak, aby były one zgodne z Twoimi zainteresowaniami.

CDN:
Rozwijaj i pielęgnuj siłę napędową
Ulotka sponsorowana przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

do spisu treści
 


 

Pokochajmy Europę, by wypiękniała jednością
(biskup Jan Chrapek)

W iście europejskiej scenerii 30 kwietnia w murach Szkoły Podstawowej w Czernicy uczniowie świętowali wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Najkrótszą historię Europy i procesu integracji europejskiej przedstawili członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego, który od niedawna działa w szkole. Inscenizacja mitu o Zeusie, który porwał piękną Europę rozpoczęła wędrówkę po krainie symboli krajów Unii Europejskiej.
Uczniowie przebrani za słynne postaci oraz zaopatrzeni w odpowiednie rekwizyty symbolizujące dane państwo zaprezentowali w ciekawy sposób kraje unijne. Można było usłyszeć "dzień dobry" w piętnastu językach, podziwiać tradycyjny strój szkocki i bawarski, poznać Holandię - kraj wiatraków i tulipanów czy też przenieść się do państwa austriackich kompozytorów i usłyszeć dźwięki skrzypiec.

Hiszpańskie rytmy oraz taniec ze wstążką rozgrzały atmosferę, krakowiak przypomniał nam o naszej "ojczyźnie" a utwór "Keine Grenzen", uświadomił wszystkim, że Europa to wspólnota losu, a Europejczykiem nie jest się z racji przynależności do rasy czy wyznania.
Po występie SKE nastąpiło podsumowanie szkolnego konkursu o tematyce europejskiej, w którym główną nagrodę ¬ilustrowany kalendarz Nowe Państwa Członkowskie wylosowała Alina Grzybowska z klasy lIla. Błyskawiczny quiz sprawdził u uczniów umiejętność uważnego słuchania i obserwowania. Najlepsi zostali oczywiście wyróżnieni.

Bożena Papierok

do spisu treści